Wspólnota Abstrakcji

PRACOWNIA MONTAŻU: WSPÓLNOTA ABSTRAKCJI

Przed jesienną 4. edycją Festiwalu Myśli Abstrakcyjnej postanowiliśmy rozgrzać nasze abstrakcyjne myślenie poprzez wspólne rozmowy i twórcze przetworzenia pojęcia wspólnoty. 

Doskonałą do tego artystyczną metodą jest found footage czyli sposób realizacji filmów, które w autorski sposób wykorzystują i przetwarzają materiały archiwalne, osadzają je w szerokim kontekście wizualnych tekstów kultury. Found footage daje doskonałą okazję do uczenia się opowiadania, tworzenia narracji, rozbudza umiejętność tworzenia abstrakcyjnych połączeń, ale przede wszystkim pozwala na tworzenie dialogu pomiędzy przeszłością a teraźniejszością, na szukanie podstaw bycia razem we wspólnocie narracji i kontekstów. Z konkretnych, przeszłych historii pozwala na tworzenie bardziej uniwersalnych opowieści. Na warsztat weźmiemy pojęcie wspólnoty. Jakie są wyobrażenia i sposoby mówienia o wspólnocie? Co musi się wydarzyć aby wspólnota mogła istnieć? Jakie są przeszłe i teraźniejsze modele wspólnotowości? 

UCZESTNICY:

Pracownia ma charakter międzypokoleniowy. Zapraszamy ludzi w różnym wieku od 12 lat do przysłowiowych 100 lat. Nie trzeba mieć doświadczenia, ani technicznej wprawy. Zależy nam na Waszych otwartych głowach, wyobraźni i chęci poszukiwania nietypowych rozwiązań. Pracownia jest świetną okazją zarówno do zdobycia podstawowych praktycznych umiejętności, jak i spędzaniu czasu na wspólnej rozmowie, główkowaniu i filozofowaniu. 

MIEJSCE, CZAS:

Pracownia będzie odbywać się w Domu Kultury Kadr ul. Wincentego Rzymowskiego 32, Warszawa. W dniach 27-28-29 września.  Udział w pracowni jest bezpłatny. Mamy ograniczoną liczbę miejsc, prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego do 23 września TUTAJ 

PROGRAM:

W ramach pracowni uczestnicy będą mieli za zadanie stworzenie 3-minutowych esejów filmowych.  W ciągu 3 dni odbędą się wykłady wprowadzające połączone z analizą fragmentów filmowych oraz wspólne rozmowy dotyczące tematów:  

„Czym jest wspólnota?”, „Czym jest found footage?”,  „Jak tworzyć opowieści poprzez montaż?”

Druga część pracowni będzie miała charakter praktyczny i będzie zawierać:

– kwerendę materiałów archiwalnych (otwarte zasoby, domeny publiczne)

– szkolenie z podstaw obsługi programu montażowego Premier Pro

– montaż autorskich filmowych kompilacji lub filmów awangardowych.

Rozspiska godzinowa:

  • piątek, 27.09

17:00-17:20/30 – wstęp, poznanie się itp.

17:30 – 19:30 – rozmowa o wspólnocie 

19:30-21:00 – found footage wprowadzenia do zagadnienia + kilka słów o materiałach, licencjach 

  • sobota, 28.09

10:00-12:00 kwerenda materiałów

12:00-13:00 dyskusje o scenariuszach

13:00-13:30 przerwa na obiad

13:30-14:00 dyskusje o scenariuszach

14:00-15:00 wprowadzenie do programu montażowego

15:00-18:00 montaż

  • niedziela, 29.09

10:00-17:00 montaż (w tym przerwa ok. 13:00 na obiad)

17:00-18:00 oglądanie etiud

 

Prowadzący to członkowie Stowarzyszenia Filmowego Dziki Bez:

Anna Kasperska – artystka audiowizualna. Absolwentka wydziału Sztuki Mediów na ASP w Warszawie oraz Międzyuczelnianej Specjalizacji Multimedialnej na UMFC. Ukończyła również Studio Prób, program reżyserii w Szkole Wajdy. Studiowała też na wydziale Komunikacji Wizualnej na Universitat der Künste w Berlinie. Laure-atka nagrody Panavision w konkursie Papaya Young Directors 2017. Stypendystka Ministra Edukacji oraz miasta st. Warszawy. Autorka filmów dokumentalnych i fabularnych: „Razem, pisane osobno”, „Pożegnanie lata”, „Most”, „Pomiędzy” oraz instalacji audio.

Karolina Śmigiel – producentka filmowa, menedżerka projektów kulturalnych, członkini zarządu UNI-SOLO Studio, gdzie wyprodukowała film dokumentalny „Wiosna Smoków” (reżyseria Jarosław Wszędybył), członkini i współzałożycielka Stowarzyszenia Filmowego Dziki Bez, współtwórczyni i koordynatorka Festiwalu Myśli Abstrakcyjnej, ekspertka i animatorka kultury, absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim.

Jarosław Wszędybył – reżyser, scenarzysta, wykładowca akademicki. Absolwent filologii polskiej i Szkoły Filmowej w Łodzi, uczeń klasyków polskiego dokumentu – Kazimierza Karabasza i Lidii Zonn. Pod ich opieką realizował swoje pierwsze krótkie filmy: „Jaguary chodzą po ulicach”, „Kolory nadziei”, Weterynarz”.

Diana Gaik – związana jestem z festiwalem filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity. W „Dzikim Bzie” zajmuje się projektami interdyscyplinarnymi takimi jak: „Festiwal Myśli Abstrakcyjne” poświęcony idei nauki przez całe życie, portalem literacko-podróżniczym „Książki na drogę”, tworzeniem filmów dokumentalnych dla dzieci oraz prowadzeniem warsztatów filmowych w ramach działań „Doki.pl”

Łukasz Hrynkiewicz – absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, specjalizuje się w historii idei. Prowadzi wykłady spotkania w ramach Festiwalu Myśli Abstrakcyjej, zamuje się tworzeniem wypraw literackich w ramach protalu „Książki na drogę”

 

Pracownia jest częścią Festiwalu Myśli Abstrakcyjnej, którego 4. edycja odbędzie 20-26 października na warszawskim Otwartym Jazdowie.  Tematem tegorocznej edycji będzie rozmowa, komunikacja, porozumienie, połączenie i brak tego wszystkiego. Program już niebawem na: www.fma.waw.pl

Program jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz współfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa.

         

Filmy

Aga Wilke, Igor Karasek

Aleksander Bilnik

Aleksandra Sadowska, Magdalena Lewicka „Ewolucja”

Dominika Martynowska, Maira Sterz „układ”

Ewa Pomorska, Sonia Szechowska

Joanna Walendzik