Wspólnota Abstrakcji

PRACOWNIA MONTAŻU: WSPÓLNOTA ABSTRAKCJI

Przed jesienną 4. edycją Festiwalu Myśli Abstrakcyjnej postanowiliśmy rozgrzać nasze abstrakcyjne myślenie poprzez wspólne rozmowy i twórcze przetworzenia pojęcia wspólnoty. 

Doskonałą do tego artystyczną metodą jest found footage czyli sposób realizacji filmów, które w autorski sposób wykorzystują i przetwarzają materiały archiwalne, osadzają je w szerokim kontekście wizualnych tekstów kultury. Found footage daje doskonałą okazję do uczenia się opowiadania, tworzenia narracji, rozbudza umiejętność tworzenia abstrakcyjnych połączeń, ale przede wszystkim pozwala na tworzenie dialogu pomiędzy przeszłością a teraźniejszością, na szukanie podstaw bycia razem we wspólnocie narracji i kontekstów. Z konkretnych, przeszłych historii pozwala na tworzenie bardziej uniwersalnych opowieści. Na warsztat weźmiemy pojęcie wspólnoty. Jakie są wyobrażenia i sposoby mówienia o wspólnocie? Co musi się wydarzyć aby wspólnota mogła istnieć? Jakie są przeszłe i teraźniejsze modele wspólnotowości? 

UCZESTNICY:

Pracownia ma charakter międzypokoleniowy. Zapraszamy ludzi w różnym wieku od 12 lat do przysłowiowych 100 lat. Nie trzeba mieć doświadczenia, ani technicznej wprawy. Zależy nam na Waszych otwartych głowach, wyobraźni i chęci poszukiwania nietypowych rozwiązań. Pracownia jest świetną okazją zarówno do zdobycia podstawowych praktycznych umiejętności, jak i spędzaniu czasu na wspólnej rozmowie, główkowaniu i filozofowaniu. 

MIEJSCE, CZAS:

Pracownia będzie odbywać się w Domu Kultury Kadr ul. Wincentego Rzymowskiego 32, Warszawa. W dniach 27-28-29 września.  Udział w pracowni jest bezpłatny. Mamy ograniczoną liczbę miejsc, prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego do 23 września TUTAJ 

PROGRAM:

W ramach pracowni uczestnicy będą mieli za zadanie stworzenie 3-minutowych esejów filmowych.  W ciągu 3 dni odbędą się wykłady wprowadzające połączone z analizą fragmentów filmowych oraz wspólne rozmowy dotyczące tematów:  

„Czym jest wspólnota?”, „Czym jest found footage?”,  „Jak tworzyć opowieści poprzez montaż?”

Druga część pracowni będzie miała charakter praktyczny i będzie zawierać:

– kwerendę materiałów archiwalnych (otwarte zasoby, domeny publiczne)

– szkolenie z podstaw obsługi programu montażowego Premier Pro

– montaż autorskich filmowych kompilacji lub filmów awangardowych.

Rozspiska godzinowa:

  • piątek, 27.09
    17:00-17:20/30 – wstęp, poznanie się itp.

17:30 – 19:30 – rozmowa o wspólnocie 

19:30-21:00 – found footage wprowadzenia do zagadnienia + kilka słów o materiałach, licencjach 

  • sobota, 28.09

10:00-12:00 kwerenda materiałów

12:00-13:00 dyskusje o scenariuszach

13:00-13:30 przerwa na obiad

13:30-14:00 dyskusje o scenariuszach

14:00-15:00 wprowadzenie do programu montażowego

15:00-18:00 montaż

  • niedziela, 29.09

10:00-17:00 montaż (w tym przerwa ok. 13:00 na obiad)

17:00-18:00 oglądanie etiud

 

Prowadzący to członkowie Stowarzyszenia Filmowego Dziki Bez:

Anna Kasperska – artystka audiowizualna. Absolwentka wydziału Sztuki Mediów na ASP w Warszawie oraz Międzyuczelnianej Specjalizacji Multimedialnej na UMFC. Ukończyła również Studio Prób, program reżyserii w Szkole Wajdy. Studiowała też na wydziale Komunikacji Wizualnej na Universitat der Künste w Berlinie. Laure-atka nagrody Panavision w konkursie Papaya Young Directors 2017. Stypendystka Ministra Edukacji oraz miasta st. Warszawy. Autorka filmów dokumentalnych i fabularnych: „Razem, pisane osobno”, „Pożegnanie lata”, „Most”, „Pomiędzy” oraz instalacji audio.

Karolina Śmigiel – producentka filmowa, menedżerka projektów kulturalnych, członkini zarządu UNI-SOLO Studio, gdzie wyprodukowała film dokumentalny „Wiosna Smoków” (reżyseria Jarosław Wszędybył), członkini i współzałożycielka Stowarzyszenia Filmowego Dziki Bez, współtwórczyni i koordynatorka Festiwalu Myśli Abstrakcyjnej, ekspertka i animatorka kultury, absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim.

Jarosław Wszędybył – reżyser, scenarzysta, wykładowca akademicki. Absolwent filologii polskiej i Szkoły Filmowej w Łodzi, uczeń klasyków polskiego dokumentu – Kazimierza Karabasza i Lidii Zonn. Pod ich opieką realizował swoje pierwsze krótkie filmy: „Jaguary chodzą po ulicach”, „Kolory nadziei”, Weterynarz”.

Diana Gaik – związana jestem z festiwalem filmów dokumentalnych Millennium Docs Against Gravity. W „Dzikim Bzie” zajmuje się projektami interdyscyplinarnymi takimi jak: „Festiwal Myśli Abstrakcyjne” poświęcony idei nauki przez całe życie, portalem literacko-podróżniczym „Książki na drogę”, tworzeniem filmów dokumentalnych dla dzieci oraz prowadzeniem warsztatów filmowych w ramach działań „Doki.pl”

Łukasz Hrynkiewicz – absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, specjalizuje się w historii idei. Prowadzi wykłady spotkania w ramach Festiwalu Myśli Abstrakcyjej, zamuje się tworzeniem wypraw literackich w ramach protalu „Książki na drogę”

 

Pracownia jest częścią Festiwalu Myśli Abstrakcyjnej, którego 4. edycja odbędzie 20-26 października na warszawskim Otwartym Jazdowie.  Tematem tegorocznej edycji będzie rozmowa, komunikacja, porozumienie, połączenie i brak tego wszystkiego. Program już niebawem na: www.fma.waw.pl

Program jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz współfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa.